top of page

Следване в чужбина – шансове, предизвикателства и перспективи 

Im Rahmen einer fünftägigen Erasmusfahrt zur Studienorientierung reiste unsere Klasse nach München, um verschiedene Universitäten, wissenschaftliche Einrichtungen und kulturelle Institutionen kennenzulernen. Während die Klasse gemeinsame Programmpunkte verfolgte, nutzte ich zusätzlich die Gelegenheit, mich gezielt über die Studiengänge Physik, Jura und Astronomie zu informieren.

Am ersten Tag besuchte ich an der Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) eine Physikvorlesung sowie eine Juravorlesung. Beide Veranstaltungen boten mir einen intensiven ersten Eindruck vom akademischen Niveau und dem Arbeitsstil an einer Universität. Besonders faszinierte mich die analytische Tiefe in der Physik und die präzise Argumentation im Jurastudium. Danach nahm die Klasse an einer Führung durch die Technische Universität München (TUM) teil, die unter anderem eine Vorlesung im Bereich Datenanalyse beinhaltete.
Am zweiten Tag setzte ich meine individuelle Orientierung fort und besuchte allein eine Meteorologie Vorlesung und das Bayerische Nationalmuseum. Die vielfältigen kulturhistorischen Sammlungen – von mittelalterlicher Kunst bis zu Alltagsgegenständen vergangener Jahrhunderte – vermittelten mir ein lebendiges Bild bayerischer Geschichte und Kultur.
Der dritte Tag begann erneut mit einer Juravorlesung, die sich mit dem Verfassungsrecht befasste. Dort konnte ich mein Verständnis für rechtliche Strukturen und Denkweisen weiter vertiefen. Gemeinsam mit der Klasse besuchte ich anschließend das Deutsche Museum. Die interaktiven Ausstellungen zu Energie, Raumfahrt und Technik hinterließen einen bleibenden Eindruck. Am Nachmittag stand ein besonderes Highlight auf dem Programm: der Besuch des Max-Planck-Instituts für Plasmaphysik in Garching. Dort erhielten wir Einblicke in aktuelle Forschung zur Kernfusion – und ich hatte die seltene Gelegenheit, einen echten Teilchenbeschleuniger zu sehen.

 

Die Schülerzeitung der Klasse 11b zum Thema

Berufsbilder im Wandel – mein Weg in die Zukunft

В периода от 16 до 20 юни учениците от 10а и 10б клас участваха в едноседмично Еразъм пътуване до Франкфурт на Майн като част от програмата за професионално ориентиране. Основната цел на седмицата беше да се придобие реална представа за различни професионални области и да се развият индивидуалните интереси и умения на участниците. Учениците имаха възможност да натрупат ценен практически опит в разнообразни сектори – от технологии и бизнес до образование, социални дейности, изкуство и търговия на дребно.

Получената обратна връзка от местата на стаж беше изключително положителна. В много от компаниите бе отчетена приятелска и подкрепяща работна атмосфера. В техническия сектор учениците се запознаха със специализирани софтуерни приложения и с процесите, протичащи в модерни центрове за данни. В сферата на администрацията и маркетинга те участваха в офис дейности, комуникация с клиенти и дори в организирането на събития.

В областта на образованието част от учениците работиха в начални училища и центрове за грижи, където подпомагаха учениците с домашните им работи, придружаваха ги през учебния ден и дори водеха кратки учебни занимания. В социални институции, като домове за възрастни хора, фокусът беше върху междуличностната комуникация, особено в разговори с възрастни хора. Тези преживявания бяха възприети като лично обогатяващи, но и като емоционално предизвикателни.​

Културни институции, като музикални и художествени академии, предложиха възможност за запознаване с творчески професии. Учениците участваха в изготвянето на плакати, както и в организацията на изпити. Атмосферата в тези институции беше отворена и разнообразна, макар че на места беше отбелязана и липса на добра организация. В търговията на дребно учениците се включиха в дейности като сортиране на стоки, подредба на търговски площи и обслужване на клиенти. Работата често се възприемаше като натоварена, но същевременно – изключително полезна.Въпреки някои затруднения – като липса на структура, дълги работни часове или повтарящи се задачи – мнозина участници отчетоха значителни учебни ползи. Стана ясно колко различни могат да бъдат професионалните изисквания и кои лични качества са необходими за справяне с тях.За учениците, които в определени дни нямаха предвиден стаж, беше организирана допълнителна образователна програма. Те работиха в екипи за създаване на информационни брошури за дуалното образование и обучение, които впоследствие бяха споделени с цялата випускова група.Посещението на Центъра за професионално ориентиране във вторник предостави задълбочена информация за възможностите за образование и професионално развитие в Германия. В сряда се проведе обмен с друго училище, по време на който гостите представиха своите стажантски преживявания от 9. клас. Последваха презентации, изработка на постери и оживени дискусии относно бъдещите професионални стремежи.В заключение, стажантското пътуване до Франкфурт беше изключително ценен и обогатяващ опит. Комбинацията от практическа работа, самостоятелна отговорност и междуучилищен обмен не само насърчи професионалната ориентация на учениците, но и допринесе за развитието на ключови умения като самоорганизация, работа в екип и способност за критично мислене и самооценка. Пътуването беше важна стъпка по пътя към осъзнат кариерен избор – напълно в духа на целите на програмата Erasmus+.​

 

Дуално обучение - дуално следване

Доклади професионални стажове 2025

bottom of page